Dělitelnost šesti
Matematika ZŠ » 6. ročník » Dělitelnost » Dělitelnost šesti »
aktualizováno: 7. 11. 2019 8:30
Zobrazit komentáře (5)
averze19. 4. 2014 11:22
Tato lekce se mi trochu nelíbí, protože myslím, že látku pojedná tím old school starým způseobem, proti kterému učebnice stojí. Nejde totiž k jádru problém, necílí na pochopení procesu. Navrhuji v této lekci znovu zopakovat, co je to vlastně násobení za operaci a*b (a + a) \"bé krát\", nebo (b + b) \"á krát\" a pak si uvědomit co je 2*0.5, že je to jednoduše 0.5 + 0.5, atp.
averze19. 4. 2014 11:42
ps: nebo si uvědomit pořádně, cj. to vlastně za číslo - třeba 2*0.6, napsat si 0.6 je 6 čtverečků z deseti. Pokud půjde o násobení desetiných přirozeným tak to bude v pohodě, horší pokud budou obě desetiná. TAdy už bych možná uvažoval jak kromě 2*0.6 = b+b (0.6 + 0.6) rozumě zapsat tak a+a 0.6 krát :). Jediné co mě napadlo je udělat 5 čtverečků a tři z nich vybarvit ... nevím, enníto tak jednoduché pro šesťáky, uznávám.
averze19. 4. 2014 14:39
Napsal bych třeba: Co v desítkové soustavě znamená zápis 2*0.6? Dvě celá čísla krát šestina jednoho čísla. Co znamená krát? Sečtení a+a békrát, nebo b+b ákrát. Co znamená zapsat dvojku 0,6krát? Zapsat šestinu dvojky? Jak to graficky vyjádřit - nakreslil bych arabskou číslici 2 - celá dvojka. Pak bych začal kreslit druhou zhruba v polovině bych začal tečkovat, na hranici celé čáry zlomu bych udělal poznámku 0,6. Z kolika dílků je tvořeno celé číslo v desítkové soustavě? Proč? deseti, sta ... násobky destei ... protože máme deset číslic ... atd., z kolika dílků by mohla být tvořena šestina dvojky? Z šesti pokud ji rozdělíme na deste dílků. Namaluju deset čtverečků a označím šest. Jak to zapsat numericky? Jakou hodnotu vyjadřuje jeden dílek když deset vyjadřuje celou dvojku? (Nebo, kdyb někdo navrhl zapsání zlomkem, tak přes to 10/6 (5/3).) Jak na to příjít? 0,2. Jakou hodnotu vyjadřuje 6 takových dílků a jakou operací na to přijít? 1,2.
Dan Hes
19. 4. 2014 14:48
pps: výhoda podle mě v tom, že pak můžu přejí na příkald třeba 0.5*0.6, zas vyjádřím 0.5 v deseti čtverečkách, kolik je jeden? 0.05 a kolik je šest dílků dohromady? 0.3 - takle by mohli lépe pochopit proč 0.5*0.6 = 0.3, protože když jim řekneš jen je to jako 3*6 a oak posuŇ desetinou čárku, tak jim nevysvětlíš proč, co se tam děje a tuším, ež polovina ti jí za týden bude posouvat stejně blbě.
Martin Krynický
19. 4. 2014 22:09
Hlavním cílem učebnice není být co nejodlišnější od old school způsobu, hlavním cílem je připravit to tak, aby děti mohli pracovat samostatně. Což je v těchto okamžicích docela problém.
Navcí tak úplně odlschool to taky není, protože se vychází ze slovní úlohy. Já s tou hodinou sám nejsem moc spokojený (jako ostatně s většinou hodin o desetinných číslech), ale nevím, jak to v tomto okamžiku pojmout (kreslení obrázků používáme hodně u zlomků, ale to je přece jen o rok později). S komutativností násobení není problém, dokud se násobí dvě přirozená čísla, ale obracet 2.0,6 (mám dvakrát šest desetin) na 0,6.2 (mám šest desetin ze dvou) je docela problém. Já si diskusi schovám a až to zase jednou budu učit, určitě ji využiju při změnách (které určitě přijdou a nebudou malé).
Pro přidání komentáře se přihlašte.
Zde si můžete vytvořit účet - registrace.